משלחת לספרד

המשלחת לספרד

בתאריך 30/11 תצא למסע לספרד המשלחת הרביעית של ביה"ס.

המשלחת מיועדת לבוגרי כיתה ט' המבקשים ללמוד באופן חווייתי ובלתי אמצעי על ספרד שהיוותה בית ליהודים במשך 1500 שנים.

זהו מסע בעקבות יהדות ספרד המפוארת, אשר הטביעה חותמה על ההיסטוריה היהודית. תקופת "תור הזהב " בספרד מתאפיינת בפריחה תרבותית של יהודי ספרד תחת השלטון המוסלמי במהלך ימי הביניים החל מהמאה ה-9 ועד המאה ה-13, תקופה בה פעלו דמויות מפתח כמו הרמב"ם, ר' יהודה הלוי, אבן עזרא, אבן גבירול ועוד. בתקופה זו הייתה ספרד מקלט ליהודים מכל העולם והקהילה היהודית נהנתה מרווחה כלכלית ומפריחה תרבותית. עם הכיבוש הנוצרי של ספרד השתנה היחס ליהודים ומצבם החל להידרדר. היהודים נרדפו ונדרשו להתנצר, יהודים רבים המירו את דתם למראית עין ונקראו  אנוסים. אלו שסירבו הועלו לגרדום.

בשנת 1492 הוצא צו גירוש ליהודים המכונה "גירוש ספרד". גירוש היהודים מספרד סימן את סיומו של פרק בתולדות העם היהודי. הוא הותיר רושם רב בספרות, בשירה, בספרות ההלכה והשפיע רבות על הדורות הבאים ועל התפתחות הקהילות היהודיות שאליהן הגיעו המגורשים מחצי האי האיברי, ומאוחר יותר גם צאצאי האנוסים.

במהלך המסע לספרד נצא יחד לגלות את אוצרות התרבות היהודית שהתפתחה בספרד, את שירת הקודש והחול, את ר' יהודה הלוי ושלמה אבן גבירול, את תורתו של הרמב"ם, את הארגון הקהילתי המפואר, את הדילמות שעמדו בפניה של המנהיגוּת שהתמודדה עם טראומת האינקוויזיציה וגירוש ספרד. נסייר באתריה המרכזים של הארץ, נעיין בטקסטים, נפגוש מנהלי אתרים ואישים שהקדישו את חייהם לשחזורה של מסורת מפוארת שרק שרידיה מבצבצים מן התרבות הספרדית כיום.

בין השאר נבקר בערים – מדריד, סגוביה, קורדובה, גרנדה ועוד.

ההשתתפות כוללת תכנית הכנה בית ספרית  בת 30 שעות.

חוויה מובטחת!